
Presentació de la Comunalitat Reus Sud i el paper d’Eixarcolant
Tornar enrereEixarcolant té incidència arreu del territori a través dels nodes que dinamitzen els seus àmbits d’actuació mitjançant activitats i projectes alineats amb els objectius del Col·lectiu: fomentar un model de producció, distribució, i consum d’aliments, i de desenvolupament socioeconòmic, més sostenible, ètic i just, emprant com a eina la recuperació de les espècies silvestres comestibles i les varietats agrícoles tradicionals.
És per aquest motiu que el 2022 se’ns va convidar, al node del Camp, a participar a la Taula de Sobirania Alimentària coordinada per la Comunalitat Reus Sud (enllaç a la web), un projecte bianual de dinamització social, econòmica i comunitària que s’impulsa a la zona sud de Reus a través de diferents línies d’actuació vinculades a l’economia social i solidària: sobirania cultural, sobirania energètica, sobirania residencial, cures i perspectiva feminista, i sobirania alimentària.
Les Comunalitats Urbanes són un programa finançat pel Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, de dos anys de durada, destinat a protegir i potenciar la xarxa econòmica urbana per revertir els efectes crisi econòmica a través de l’economia de proximitat als barris i ciutats, donant impuls a nous projectes d’ajuda mútua que neixen de la mà del teixit veïnal i associatiu, del petit comerç, de les xarxes de suport mutu, de les associacions veïnals, i de les persones treballadores i autònomes.
Al llarg de la primera convocatòria, la nostra participació com a node va ser a través de la Taula de Sobirania Alimentària formada per altres entitats del territori (Fundació Espigoladors, la cooperativa de consum agroecològic El Brot SCCL, la Xarxa d’Ajuda Mútua Alimentària…), i una de les accions més importants que vam desenvolupar va ser la primera fase de la prospecció etnobotànica de les comarques del Camp, recollint informació i material relatiu a varietats agrícoles locals dels entorns de Reus.




