La no sempre certa sostenibilitat

Cada cop són més freqüents productes que es venen sota els conceptes d’ecològic, sostenible o natural, i de fet tant a nivell Europeu com als EEUUA, en els darrers 5 anys el consum dels productes promocionats amb aquests conceptes s’ha incrementat un 50%.

Però no és or tot allò que brilla. Malauradament molts d’aquests productes no en tenen res ni d’ecològics, ni de sostenibles, ni de naturals, però simplement es “venen” així com a pura estratègia de màrqueting. En són exemples ben reals alguns fruits secs ecològics però vinguts de l’altra punta del món,  algunes preparats vegans que empren soja cultivada en zones de selva desforestades, o alguns productes “naturals” que s’anuncien amb imatges d’horts idíl·liques però que en realitat provenen de mars de plàstic. Alhora, són productes que tampoc poden presumir de sostenibilitat social, ja que no contribueixen pas al desenvolupament de les comunitats locals o a la redistribució de la riquesa entre les treballadores i treballadors, més aviat ben al contrari.

Malauradament, resulta evident que el màrqueting oportunista l’únic que aconsegueix és que ens n’anem cap a casa “enganyats” pensant que amb el nostre consum hem generat unes externalitats positives vers l’entorn quan possiblement estem generant unes externalitats totalment oposades.  Alhora fa que ens sigui molt més difícil poder identificar els molts productes (perquè per sort cada dia n’hi ha més) que realment són sostenibles, i que amb el consum dels quals estem contribuint a preservar, i millorar el territori que ens envolta i el seu teixit social i econòmic.

Per fer front a aquesta realitat, des del Col·lectiu Eixarcolant, i conscients que aquesta crisi també ha de ser un toc d’atenció per reflexionar sobre el model de producció i consum actual, hem elaborat dues propostes de lots sostenibles que es caracteritzen perquè l’origen de les primeres matèries de tots els seus productes és local, podent arribar als noms, cognoms, i coordenades de les finques d’on han sortit, i estant totalment convençuts que com més se’n consumeixi més s’enfortirà el teixit social i econòmic local.

Els primers lots es caracteritzen perquè  tots els productes han estat elaborats a partir de primeres matèries obtingudes a la Conca d’Òdena, ja que l’important no només és on es fa el formatge o la cervesa, sinó que encara és més important que la llet, o l’ordi a partir del qual s’ha obtingut la malta per fer la cervesa s’hagin produït per part d’agricultors i ramaders locals. Cal que tota la cadena de valor es dugui a terme a nivell local si realment es volen generar externalitats positives en el territori. És en base aquesta premissa que neixen els “Lots de la Conca d’Òdena”

Els segons lots tenen àmbit Català, i a més de mantenir la premissa que les primeres matèries de tots els seus productes tinguin origen local per garantir que les externalitats positives en el terrritori, afegeixen com a tret distintiu la utilització de plantes silvestres i varietats tradicionals actualment en desús. Aquestes espècies i varietats són imprescindibles per aconseguir que el model agroalimentari esdevingui més sostenible, divers, resilient al canvi climàtic, i que generi noves oportunitats socials i econòmiques vinculades a la producció primària. És per això que neixen els “Lots silvestres

Tinguem molt clar que amb el nostre consum decidim com és el territori que ens envolta i quin és el model de desenvolupament social i econòmic que volem per nosaltres i les generacions futures. Tinguem molt clar que no només ens hem de quedar en un titular o embolcall bonic, anem al fons i comprovem si la sostenibilitat és real o només una maniobra de màrqueting. 

Decidim allò que ens agradaria veure i no allò que ens és més fàcil. Per això enguany decidim sostenibilitat de la de veritat, decidim Lots Conca d’Òdena i Lots Silvestres.